تبلیغات
تحقیق دانش آموزی - قطعات خودرو
تحقیق دانش آموزی
مسئله‌‏ى علم و تولید علم و شكوفا كردن استعدادها در داخل، یك امر جدى و حیاتى است. (مقام معظم رهبری)
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من


کاربراتور
کاربراتور نام وسیله‌ای در اتومبیل است که وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور در سیستم‌های کاربراتوری را در کلیه شرایط  به نحوی آماده کند که موتور با بهترین شرایط ممکن کار کند. این وسیله در سال ۱۸۸۵ میلادی توسط کارل بنز اختراع گردید.



یاتاقان
یاتاقان (به انگلیسی: Bearing)‏ وسیله‌ای است که اجازه حرکت نسبی مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می‌دهد که به طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقان‌ها می‌توانند به صورت گسترده‌ای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند و یا براساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که می‌توانند تحمل کنند، طبقه‌بندی شوند.


دلکو

دِلکو وسیله‌ای است در موتور‌های درون‌سوز که جریان ولتاژ بالا را از کویل به شمع‌ها هدایت می‌کند تا به ترتیب احتراق را  منظم کند. اولین نوع از این وسیله توسط Dayton Engineering Laboratories Co (به اختصار delco) ساخته شد (که به همین دلیل در پارسی به این نام خوانده می‌شود) و در سال ۱۹۱۰ بر روی کادیلاک عرضه گردید. این اختراع توسط چارلز کترینگ صورت گرفت و در روزگار خود شگفت‌آور بود.
در اصل این قطعه با توجه به نقش آن و نیز ترجمه نام انگلیسی آن بایستی با نام تقسیم‌گر یا کلمات هم معنی نام‌گذاری می‌شده‌است.



دیفرانسیل (خودرو)
دیفرانسیل قطعه‌ای است در زیر خودرو بین دو چرخ جلو یا عقب که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کند.
در اتومبیل و یا دیگر وسائلی که دارای چرخ با نیروی محرکه هستند، دیفرانسیل‌ها قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند. وظیفهٔ انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها را بر عهده دارد.


فرمان (خودرو)
هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می‌چرخاند این حرکت به وسیله پیچ بی‌انتهایی که در انتهای  میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان می‌گرداند. محور این دنده به وسیله اهرم‌های مختلف به چرخ‌های جلو که چرخ‌های هدایت خودرو هستند حرکات سمتی می‌دهند.
حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته، راننده بایستی به روغن‌کاری اهرم‌های فرمان و مرتب بودن آنها توجه داشته باشد.
امروزه کیسه‌های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می‌شوند.


میل‌لَنگ
میل‌لَنگ قطعه‌ای در موتورها است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.
سامانهٔ میل‌لنگ نخستین بار توسط مخترع عرب، بدیع‌الزمان جزری (۱۱۳۶-۱۲۰۶) در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع شد. وی از میل‌لنگ در دو گونه دستگاه بالا بردن آب استفاده کرده‌بود.


اِگزوز   
اِگزوز قطعه‌ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می‌شود به خارج از خودرو انتقال می‌دهد.این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می‌باشد اما امروزه ویژگی های اگزو گستردش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. سه وظیفه عمده اگزوز :
    کاهش آلایندگی
    کاهش صدا
    کاهش دما
اگزوز ها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته می‌شود که در این میان کاتالیست بدلیل نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قطمت اول تعبیه می‌گرددو بخش های دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند. و این وسیله می‌تواند برای کاهش خروج گاز های خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تیونینگ انجین (تقویت موتور) از اگزوزهای استفاده می‌شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد.


ترمز
ترمز ابزاری است برای بازداشتن یک وسیله از حرکت. این واژه از زبان روسی وارد زبان پارسی شده است.


 جعبه دنده
یک ماشین شامل یک منبع نیرو و یک سامانه انتقال است که کاربرد خاصی از توان را فراهم می‌آورند. لغت‌نامهٔ میرام-وبستر انتقال را به این صورت تعریف می‌نماید: مجموعه‌ای از قطعاتی که شامل دنده‌های تغییر سرعت و میل‌گاردان‌هایی است که توسط آن‌ها توان را از موتور به یک محور تحت بار منتقل می‌شود. انتقال اغلب به گیرباکسی (جعبه‌دنده) که از دنده‌ها و سلسله‌ای از دنده‌ها برای فراهم‌آوری تبدیل سرعت و دور موتور از یک منبع چرخان به دستگاهی دیگر استفاده می‌کند اشاره دارد.


استرات
استرات (به انگلیسی: strut)‏ یک قطعه مکانیکی است که برای مقاومت در برابر فشار طولی طراحی شده است. استرات یک نیرویی در مخالف جهت در طول خود تحمل می‌کند که باعث می‌شود دو قطعه جدا از هم، کارکردی مخالف گره داشته باشند. آنها معمولاً در معماری و مهندسی استفاده می‌شوند.



نوع مطلب : حرفه و فن، 
برچسب ها : قطعات خودرو، ماشین، یاتاقان، کاربراتور، استارت، جعفه دنده، فرمان،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 دی 1392
چهارشنبه 10 آبان 1396 02:46 ق.ظ
ممنون از مطلب خوبتون
یکشنبه 30 مهر 1396 10:48 ق.ظ
ممنون از مطلب خوبتون
یکشنبه 30 مهر 1396 02:03 ق.ظ
ممنون اطلاعات خوبی بود
یکشنبه 23 مهر 1396 08:27 ب.ظ
با تشکر از مطلب خوبتون
جمعه 7 مهر 1396 11:12 ق.ظ
خیلی خوب بود ممنون
پنجشنبه 6 مهر 1396 02:55 ق.ظ
ممنون از آموزش هایی که قرار می دهید
پنجشنبه 11 خرداد 1396 04:19 ب.ظ
این هم یک سری از افراد که در حال حرکت می
پنجشنبه 24 فروردین 1396 12:41 ق.ظ
excellent points altogether, you just won a emblem new
reader. What would you recommend about your publish that you made some days in the past?
Any positive?
چهارشنبه 23 فروردین 1396 08:20 ب.ظ
I read this paragraph completely concerning the comparison of most recent and previous technologies,
it's remarkable article.
یکشنبه 15 اسفند 1395 06:14 ب.ظ
لایک .ممنون واقن به دردم خورد
چهارشنبه 4 اسفند 1395 02:38 ب.ظ
وبلاگتون عالیه
دوشنبه 29 آذر 1395 09:34 ب.ظ
دمت گرم با اینکه 3 سال تقریبا از این مطلب میگذره ولی بدردم خورد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی